Рекомендації ЄСПУ щодо подолання краху Пенсійного фонду | ЄСПУ

Рекомендації ЄСПУ щодо подолання краху Пенсійного фонду

Новий Уряд отримав у спадок від попередників, серед іншого, захмарний дефіцит бюджету Пенсійного фонду в розмірі 145 млрд. гривень. На сьогодні, очевидно, не існує простих шляхів як подолати цю проблему. На урядовців відбувається шалений тиск кредиторів від МВФ, які припинили надання допомоги Україні зокрема і через цю проблему. Відповідно, в урядовців, які відповідальні за цей напрямок, з’являється спокуса піти найпростішим шляхом – механічним збільшенням бази оподаткування через збільшення пенсійного віку чи розміру мінімального соціального внеску. Також пролунали дивні пропозиції ліквідувати пільги для одноосібних селянських господарств, домогосподарок, гувернанток.

ЄСПУ з сумом змушений констатувати, що пошук додаткових джерел фінансування Пенсійного фонду відбувається знову серед якщо не найбідніших, то точно – не серед найзаможніших верств платників податків. Також існує небезпека, що пенсійна реформа від нового Уряду знову перетвориться на авральне вирішення поточних фінансових проблем.

Експерти ЄСПУ висувають свої пропозиції з вирішення цієї надскладної проблеми. Зокрема, ми хочемо зауважити, що не можна скасовувати прогресивні реформи з огляду на поточну проблематику з наповненням Пенсійного фонду. Для того, щоб вирішити проблему дефіциту в умовах війни, ми пропонуємо:

  1. Запровадити державну програму солідарності великого бізнесу, яка полягатиме в тимчасовому (на 5 років) додатковому оподаткуванні вітчизняних ФПГ, а також жорсткіших заходах щодо спроб так званої «оптимізації» сплати податків великим бізнесом.

Нам всім відомі прізвища найбагатших людей країни. Вони ж є по суті й найбільшими «оптимізаторами» сплати податків. Реальна деолігархізація економіки одночасно з тимчасовим підвищенням ставок податків на прибуток та дивіденди для власників ФПГ – очевидний шлях наповнення дефіциту бюджету Пенсійного фонду.

Ми вважаємо, що якщо великий бізнес не виявить бажання врятувати країну від соціальних бунтів, у цього бізнесу фактично не буде майбутнього. Тому репресивні методи щодо олігархів є цілком виправдані.

Також це, на нашу думку, матиме позитивний стимулюючий ефект для всього бізнесу в цілому, для тих, хто поки що змушений виживати, отримуючи зарплату «в конверті» – приклад сумлінної сплати податків мають надати найбагатші. Тоді, з часом, почнуть сплачувати всі.

  1. До кінця поточного року запровадити реальну реформу адміністрування малого та середнього бізнесу, яка серед іншого означатиме можливість онлайн реєстрації та закриття бізнесу, надання звітності для суб’єктів підприємницької діяльності. В кожному місті має бути створений Єдиний центр підтримки бізнесу, який виконуватиме як фіскальні, так і консультативні, маркетингові функції. Порочна практика, коли до підприємців ставляться як до злодіїв-неплатників, має назавжди лишитися в минулому.

Час показав неефективність репресивних засобів стимулювання сплати податків, і якщо новий міністр бажає, щоб 10 млн. працездатних українців вийшли з тіні та почали сплачувати податки – для цього мають бути створені відповідні умови.

  1. До кінця поточного року має бути затверджена остаточна версія реформи податкового законодавства та на конституційному рівні оголошений мораторій на зміни податкового законодавства протягом наступних 10 років.

Одночасно з вирішенням поточних проблем, необхідно здійснювати реальну пенсійну реформу. Ця реформа має початися з великої суспільної дискусії, якій передуватиме роз’яснювальна робота щодо пропозицій Уряду в цій сфері.

Якщо ми обираємо накопичувальну систему замість солідарної – кожен українець має знати, що він отримає по виході на пенсію і яким шляхом він цього має досягнути. І без довіри до держави, державних чи приватних пенсійних фондів ця реформа неможлива в принципі. Довіра ж досягається в першу чергу за рахунок стабільності та незмінності курсу, чітких правил та гарантій. Які не можна змінювати навіть за найскрутніших обставин.